Via het Omgevingsloket kunt u een aanvraag voor een omgevingsvergunning of melding indienen. Op deze pagina vindt u hierover meer informatie.

Direct starten of vanuit Vergunningcheck

Heeft u de Vergunningcheck gedaan? Dan kunt u vanuit de Vergunningcheck ook gelijk starten met de aanvraag. Omdat u al vragen in de Vergunningcheck heeft beantwoord, worden deze gegevens en de locatie gebruikt voor het vragenformulier. Dit formulier vult u digitaal in. 

Weet u zeker dat u een vergunning moet aanvragen? Dan kunt u ook direct starten met de aanvraag in het Omgevingsloket

Inloggen in het Omgevingsloket

Burgers loggen in met DigiD. Bedrijven of overheden met eHerkenning. Na het inloggen haalt het Omgevingsloket gegevens die al bekend zijn uit de basisregistraties. U kunt de aanvraag tussendoor opslaan en later als dat nodig is, weer verder werken. Ingevulde gegevens worden bewaard in 'Mijn Omgevingsloket'. 

Persoon of organisatie machtigen

Het is ook mogelijk om een aanvraag of melding te laten doen door iemand anders. U kunt dan een persoon of organisatie machtigen. U moet dan wel eerst een deelnemer toevoegen aan het project. Deze deelnemer krijgt de rol 'gemachtigde'. De gemachtigde heeft dezelfde rechten als de initiatiefnemer voor het project. En kan bijvoorbeeld aanvragen of meldingen afmaken en indienen, aanvragen aanvullen en intrekken en nieuwe aanvragen starten vanuit het project.

Werkwijze iemand machtigen;

  • Log in op 'Mijn Omgevingsloket'
  • Klik op de naam van het project waar u een deelnemer aan wilt toevoegen
  • Onder 'Mijn projecten' klikt u op de knop 'Deelnemers'
  • Klik op 'Voeg deelnemer toe'
  • Vul het e-mailadres in van de persoon of organisatie die u wilt machtigen
  • Kies de rol 'Gemachtigde'
  • Klik op de knop 'Verstuur activatiecode'

De gemachtigde krijgt daarna een e-mail van het Omgevingsloket met een activatiecode. Deze moet de gemachtigde binnen een bepaalde periode gebruiken, anders is de code niet meer geldig. Als de code niet meer geldig is, kunnen gemachtigden een nieuwe code aanvragen bij de initiatiefnemer van het project.

Meer informatie hierover vindt u op de pagina van het Informatiepunt Leefomgeving

Aanvraag of melding indienen

Op de pagina 'Aanvraag of melding indienen' in het Omgevingsloket kunt u de aanvraag starten, gebruik hiervoor de 'Start aanvraag' knop. Hier kunt u inloggen met DigiD of eHerkenning. 

Als u op deze pagina naar beneden scrolt. Vindt u de stappen die u moet doorlopen bij een aanvraag of melding. 

Stappen die doorlopen moeten worden bij een aanvraag

Als u een aanvraag start in het Omgevingsloket, moet u 7 stappen doorlopen. Hier vindt u een korte uitleg over deze stappen. 

Wanneer u bent ingelogd, slaat het Omgevingsloket de informatie die u invult automatisch op. U kunt dus stoppen bij een bepaalde stap en later terugkeren naar de aanvraag. U moet dan wel opnieuw inloggen in 'Mijn Omgevingsloket'.

Stap 1; Maak een project aan

U geeft uw project een naam, bijvoorbeeld ‘garage met uitrit’ en een korte beschrijving. Bijvoorbeeld ‘garage bouwen en uitrit aanleggen’. Daarna klikt u op de knop ‘Volgende stap’.

Stap 2; Locatie

Op de pagina verschijnt de locatie die u eerder in de Vergunningcheck hebt opgegeven. Klik op de knop ‘Volgende stap’ om naar stap drie te gaan.

Is de aanvraag niet vanuit de Vergunningcheck gestart? Dan moet u de locatie nog toevoegen. Hiervoor kunt u zoeken op;

  • adres
  • postcode en huisnummer
  • kadastraal nummer
  • coördinaten
  • teken een gebied op de kaart

Heeft u de juiste locatie gekozen? Klik op de knop ‘Volgende stap’ om naar stap drie te gaan.

Stap 3; Activiteit kiezen

Heeft u vanuit de  Vergunningcheck de aanvraag gestart? Dan krijgt een overzicht van de activiteiten waar een vergunning, melding of informatie voor nodig is. 

Voorbeeld; Wilt u een garage met uitrit bouwen en u krijgt hier de opdracht om een vergunning aan te vragen of een melding te doen. Controleer dan het overzicht en kijk of alle activiteiten die u gaat doen erin staan. U kunt hier ook activiteiten toevoegen.

Is de aanvraag niet vanuit de Vergunningcheck gestart? U moet hier de activiteiten dan nog kiezen. 

Op basis van de locatie ziet u welke activiteiten mogelijk zijn. 

Dit kunnen activiteiten zijn zoals ‘Slopen van een bouwwerk of gedeelte daarvan of asbest verwijderen’ of ‘Bouwactiviteit (Omgevingsplan)’. Nadat u een activiteit hebt gekozen, zijn de subactiviteiten te zien, zoals ‘Dakkapel plaatsen’. U kunt ook zoeken op activiteit.

Is alles juist ingevuld? Klik op de knop ‘Volgende stap’.

Stap 4; Vragen beantwoorden

In deze stap beantwoordt u alle vragen. Begrijpt u bepaalde vragen niet? Dan kunt u bij de vraag op het i-tje klikken voor meer informatie. Voor uw aanvraag zijn een paar verplichte vragen. Andere vragen zijn niet verplicht om te beantwoorden, maar wel belangrijk. Hoe meer vragen u invult, hoe kleiner de kans dat uw project vertraging oploopt. Heeft u zoveel mogelijk vragen ingevuld? Klik op de knop ‘Volgende stap’.

Stap 5; Documenten toevoegen

Hier vindt u verschillende documenten die u moet aanleveren en toevoegen. Zorg dat u het aanvraagformulier zo volledig mogelijk invult. Let op dat u geen persoonsgegevens op de documenten zet, want deze stukken worden openbaar gemaakt. Klik op de knop ‘Volgende stap’.

Stap 6; Uw gegevens

Vul uw gegevens verder in, denk ook aan uw telefoonnummer en e-mailadres. Sommige gegevens zijn al voor u ingevuld, omdat deze gegevens aan uw DigiD of eHerkenning gekoppeld zijn. Doet u de aanvraag voor uzelf of voor iemand anders? Vul dat in op deze pagina. Hebt u alle informatie ingevuld? Klik op de knop ‘Volgende stap’.

Stap 7; Verzoek indienen

Hier vindt u een overzicht van de activiteiten. Vink aan welke activiteiten u wilt indienen. In het voorbeeld van de garage bouwen, kiest u ervoor om het hele project in één keer aan te vragen. Klik op de knop ‘Volgende’ om naar de volgende pagina te gaan. Op de volgende pagina ziet u hoe uw aanvraag wordt opgebouwd. Soms maakt het Omgevingsloket meerdere verzoeken van uw aanvraag. Bijvoorbeeld als u een vergunning aanvraagt en een melding moet doen. U vindt hier ook bij welke gemeente, provincie of waterschap de aanvraag wordt ingediend. Klik op de knop ‘Volgende’ om naar de volgende pagina te gaan.

Hier krijgt u nu de keuze om uw verzoek als concept of definitief in te dienen. 

  • Definitief indienen? 

Hoe dient u de aanvraag definitief in? U beantwoordt een aantal algemene vragen. Bijvoorbeeld of u contact hebt gehad met anderen over uw plannen (participatie). Hebt u alle vragen beantwoord en wilt u de aanvraag indienen? Vink dan aan dat u alle vragen naar waarheid hebt ingevuld. Daarna klikt u op de knop ‘Indienen’. Wanneer u uw aanvraag definitief indient, zal deze in behandeling worden genomen. U kunt deze aanvraag dan niet meer wijzigen. Een aanvraag aanvullen kan wel.
Let op het indienen van een aanvraag kost mogelijk geld. De kosten vindt u in de legesverordening van de gemeente Twenterand. Of op de website van het waterschap of de provincie waar u de aanvraag indient. 

  • Conceptverzoek indienen? 

Twijfelt u over de haalbaarheid van uw plan of project? Of wilt u laten controleren of u de juiste informatie hebt ingevuld? Door uw aanvraag als concept verzoek in te dienen vraagt u een overleg aan met een gemeente, provincie of waterschap. Hier zijn kosten aan verbonden. Heeft u een conceptverzoek ingediend en heeft u overleg gehad met de gemeente of een andere overheidsorganisatie? Dan kunt u het conceptverzoek indienen als definitief verzoek. Dit kan via 'Mijn Omgevingsloket".

Aanvraag ingediend?

De aanvraag is succesvol ingediend. U vindt uw ingediende aanvragen ook onder de knop ‘Mijn Omgevingsloket’. Wat gebeurt er nadat uw aanvraag is verstuurd? Het Omgevingsloket bevestigt uw aanvraag. Daarnaast krijgt u een ontvangstbevestiging van de overheidsorganisatie die uw aanvraag of melding in behandeling neemt. 

Gewone procedure: u krijgt de beslissing binnen 8 weken. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen met 6 weken. Uitgebreide procedure: u krijgt de beslissing binnen 6 maanden. Deze termijn mag de gemeente met 6 weken verlengen. 

Als er iets aan uw aanvraag mist of niet klopt, wordt u gevraagd dit aan te vullen in ‘Mijn Omgevingsloket’. Hierdoor kan het besluit langer op zich laten wachten.