Wat is het?

Is uw paspoort of identiteitsbewijs vermist of gestolen? Maak dan een afspraak om een nieuw reisdocument aan te vragen en geef digitaal de vermissing aan ons door. 

Wat moet ik doen?

Wanneer u uw reisdocument bent verloren of deze is gestolen, dan geeft u dit via onderstaand formulier door bij de gemeente. Uw document wordt dan ongeldig verklaard. Wij registeren dit in alle nationale en internationale systemen. Hiermee wordt misbruik van uw document voorkomen. Vindt u het reisdocument terug, dan kunt u er geen gebruik meer van maken.

Geef hier uw vermissing reisdocument door

Het doorgeven na de vermissing van het reisdocument kan niet worden terug gedraaid. Dit betekent dat wanneer u het document als vermist hebt opgegeven deze direct ongeldig is.

Verklaring van vermissing

Een verklaring van vermissing afleggen is verplicht om een nieuw reisdocument aan te vragen. Ook is het aan te raden om een verklaring van vermissing te doen als er geen nieuw reisdocument aangevraagd hoeft te worden, omdat u nog een ander reisdocument hebt. De overheid registreert bij een verklaring van vermissing het documentnummer van uw vermiste paspoort of ID-kaart. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.

  • U vraagt een nieuw paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente.
  • U vult digitaal de verklaring van vermissing in.
  • Na de melding registreert de gemeente uw reisdocument als vermist. Bij controle is dan zichtbaar dat uw reisdocument ongeldig is. Hierdoor kan er geen misbruik van gemaakt worden.
  • Als u uw paspoort of ID-kaart toch nog vindt, mag u het niet meer gebruiken. U levert uw paspoort of ID-kaart in bij de gemeente zodat het ongeldig gemaakt wordt. Ook als uw paspoort of ID-kaart wordt gevonden, wordt het ongeldig gemaakt. Beiden om misbruik te voorkomen.
  • U kunt een nieuw document aanvragen bij de gemeente.
  • U moet uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag.

Aangifte doen bij verzekering tegen diefstal

Is uw paspoort / identiteitskaart gestolen en bent u verzekerd tegen diefstal? Dan is het wel handig om aangifte te doen bij de politie zodat u dit kunt aantonen.

Aangifte doen in het buitenland

Bent u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

Noodpaspoort aanvragen

Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? U kunt dan een noodpaspoort aanvragen. Het noodpaspoort is alleen om te reizen. Bij de Koninklijke Marechaussee kunt u het noodpaspoort aanvragen.

Wat heb ik nodig?

  • een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • eventueel het buitenlandse proces-verbaal als u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland bent kwijtgeraakt
  • pinpas (of contant geld) om te betalen

Hoe lang duurt het?

Meestal is uw paspoort of identiteitskaart na 6 werkdagen klaar.

Het kan zijn dat de gemeente onderzoek moet doen om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw paspoort of identiteitskaart krijgt.