Wat is het?

Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa(externe link). U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. 

Vanaf 4 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. 

Spoedaanvraag

Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.

Reizen met kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
  • Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid(externe link).

Hoe werkt het?

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

U vraagt een identiteitskaart altijd persoonlijk aan bij de gemeente en kan ALLEEN op afspraak, maak hiervoor online een afspraak

Afspraak maken

 Wilt u liever telefonisch een afspraak maken, dat kan tijdens openingstijden via 0546-840840.

Aan het loket:

  • U komt naar de gemeente, wanneer u hiervoor een afspraak heeft gemaakt.
  • U neemt al uw reisdocumenten mee, ook als deze verlopen zijn
  • U neemt 1 kleurenpasfoto mee die voldoet aan de richtlijnen(externe link)
  • U betaalt uw paspoort of identiteitskaart bij de aanvraag. Graag met pin betalen

Digitaal:

Inwoners in het bezit van een Digid kunnen online een identiteitskaart aanvragen. Heb je geen Digid, doe dan de aanvraag voor een identiteitskaart aan het loket.

Start de aanvraag voor uw identiteitskaart via de knop “online aanvragen”; 

Identiteitskaart online aanvragen

  • Hier geeft u uw gegevens door, doet de betaling en maakt u een afspraak;
  • U komt op de door u gemaakte afspraak aan het loket en neemt al uw reisdocumenten mee, ook als deze verlopen zijn;
  • U neemt 1 kleurenpasfoto mee die voldoet aan de richtlijnen(externe link);
  • Uw gegevens worden aan het loket gecontroleerd, u plaats uw handtekening en evt. worden er vingerafdrukken afgenomen en levert uw pasfoto in;
  • Voor het afhalen plannen we een afspraak in

Voor kinderen t/m 11 jaar is er nog schriftelijke toestemming nodig van de ouder(s)/voogd(en).

Voor meer informatie over toestemming identiteitskaart klik op onderstaande knop

Informatie toestemming identiteitskaart

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app(externe link) maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid(externe link) hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Voor meer informatie klik op de onderstaande knop

Informatie vermissing reisdocument

Wat moet ik doen?

  • U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
  • U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
  • Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
  • Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Wat heb ik nodig?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als u een tweede paspoort aanvraagt, neemt u bewijzen mee dat u het tweede paspoort nodig hebt.
  • Als uw paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

De kosten voor een Nederlandse identiteitskaart zijn:

  • voor personen tot 18 jaar € 40,90*
  • voor personen van 18 jaar en ouder € 75,80*

Wilt u met spoed een paspoort of identiteitskaart aanvragen? Dan betaalt u € 57,05* extra

* legeswijzigingen voorbehouden

Hoe lang duurt het?

U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen afhalen. 
Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl(externe link).

Als u een spoedaanvraag 's ochtends hebt gedaan, kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag afhalen.

Als u uw oude identiteitskaart niet meer hebt en u hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.

Extra informatie

Vanuit het buitenland aanvragen

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.

Met de tool van Nederland Wereldwijd(externe link) is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.