De provincie Overijssel laat een aantal bruggen en sluizen over en in Kanaal Almelo-De Haandrik inspecteren. Zij hebben hiervoor ingenieursbureau Witteveen+Bos en Antea Group opdracht gegeven.

Deze inspecties zijn enerzijds nodig om de risico’s bij de bruggen- en sluizen te actualiseren en anderzijds om de toestand/kwaliteit van de burgen te beoordelen. De inspecteurs kijken naar de verschillende veiligheid gerelateerde risico’s op het gebied van ARBO en machineveiligheid. Denk bijvoorbeeld aan hoogte van leuningwerk, controleren van akoestische en visuele signaleringen en risico op beknellingsgevaar.

Wanneer wordt geinspecteerd?

De inspecties vinden plaats op:

17 november:

  • Coevordersluis (Coevorden)
  • Coevordersluisophaalbrug (Coevorden)

18 november:

  • Haandriksluis (Hardenberg)
  • Haandrikophaalbrug (Hardenberg)
  • Loozenophaalbrug (Hardenberg)

Het wegverkeer ondervindt geen hinder van deze inspecties.

Duikers inspecteren schutsluizen en stuwen

Op 2 en 3 december gaan duikers de schutsluizen en stuwen in Kanaal Almelo-De Haandrik visueel inspecteren. Een inspectieboot begeleidt de duikers. De inspectie is nodig om de technische staat van de schutsluizen en stuwen te controleren. Scheepvaartverkeer en wegverkeer worden tijdelijk gestremd.

In de periode van 6 tot en met 8 december vinden er inspecties plaats aan:

  • Vriezenveenbrug (Twenterand)
  • Grote Puntbrug (Twenterand)

Het gaat hier om inspecties van technische ruimten, installaties en constructie. Er worden een hoogwerker en inspectieboot ingezet. Deze inspecties moeten duidelijkheid geven over de technische staat van de bruggen. Het wegverkeer wordt tijdens de inspecties tijdelijk gestremd. Dit wordt tijdig middels borden aangegeven.