Klacht indienen

Bent u niet tevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker of het gemeentebestuur? Dan kunt u een klacht indienen.

Hoe kunt u een klacht indienen?

U kunt dit op twee manieren doen:

  • Digitaal via het klachtenformulier met DigiD (klik op de blauwe knop hieronder)
    Klacht indienen
     
  • Schriftelijk, met uw naam, adres, datum, handtekening en een korte omschrijving van uw klacht. Stuur dit naar:
    • Gemeente Twenterand
    • t.a.v. Klachtencoördinator
    • Postbus 67
    • 7670 AB Vriezenveen

Let op: Klachten die via e-mail of het algemene contactformulier worden gestuurd, worden niet volgens de formele klachtenprocedure behandeld. We nemen ze wel serieus en geven ze door als melding aan de juiste afdeling.

Mondeling een klacht melden

Wilt u liever eerst met iemand praten? Dat kan. Neem dan contact op met de klachtencoördinator door te bellen met 0546-840840.
Een mondelinge klacht wordt niet formeel behandeld, maar we kijken graag samen met u naar een oplossing.
Wilt u daarna alsnog een formele klacht indienen? Dan helpen we u daar natuurlijk bij.

Voorbeelden van klachten

U kunt bijvoorbeeld een klacht indienen over:

  • De manier waarop u bent aangesproken of behandeld
  • Niet serieus genomen worden
  • Onbeleefd of onprofessioneel gedrag
  • Niet teruggebeld worden
  • Afspraken die niet worden nagekomen

Wat gebeurt er na het indienen van een klacht?

Uw klacht gaat naar onze onafhankelijke klachtencoördinator. Die bespreekt de klacht met de leidinggevende van het team waarover u klaagt.

Vaak neemt iemand contact met u op om te kijken of de klacht in goed overleg opgelost kan worden, bijvoorbeeld met een gesprek.

Bent u daarna nog niet tevreden? Dan volgt een hoorzitting. Daarbij zijn aanwezig:
- De teamleider (klachtbehandelaar)
- De medewerker(s) waar de klacht over gaat
- De klachtencoördinator (onafhankelijk)

Na de hoorzitting wordt een verslag gemaakt waarop u kunt reageren. Daarna schrijft de klachtbehandelaar een oordeel over uw klacht.

Lees hier de klachtenregeling van de gemeente Twenterand:
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR710638/1

Wat als u niet tevreden bent over de afhandeling?

Bent u het niet eens met hoe uw klacht door ons is afgehandeld? Dan kunt u terecht bij de Nationale Ombudsman. Dit moet binnen één jaar na de afhandeling van uw klacht.

Waarover kunt u geen klacht indienen?

  • Meldingen over de openbare ruimte (zoals zwerfvuil of kapotte stoeptegels). Dit soort klachten meldt u via melding openbare ruimte;
  • Overlast (zoals geluid, parkeren of hangjongeren)
  • Zaken waar bezwaar of beroep tegen mogelijk is
  • Zaken die al door de rechter zijn behandeld
  • Beleidskeuzes of besluiten van de gemeente
  • Gebeurtenissen van meer dan een jaar geleden
  • Klachten die al eerder zijn behandeld
  • Zaken die al bij politie of justitie liggen