Wat is het?

Een bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijke verklaring van de gemeente. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u:

  • naar het buitenland verhuist
  • gaat trouwen
  • solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur

Wat moet ik doen?

  • U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • Als u het bewijs nodig heeft voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.

Vraag uw Bewijs van Nederlanderschap online aan. Hiervoor heeft u de volgende zaken nodig:

  • uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl(externe link). U heeft de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
  • gegevens voor internetbankieren

Online aanvragen

Persoonlijk aanvragen

De afdeling Burgerzaken werkt volledig op afspraak. U kunt online een afspraak maken. 

Afspraak maken

Wilt u liever telefonisch een afspraak maken, dan kunt u tijdens openingstijden bellen met (0546) 840 840

Kosten

Een uittreksel uit de BRP "Bewijs van Nederlandse nationaliteit" zijn € 7,50. * Wanneer u deze digitaal afneemt kost het uittreksel € 5,00 

*legeswijzigingen voorbehouden

Hoelang duurt het?

U krijgt het bewijs van Nederlanderschap direct mee. Als u het bewijs schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het naar uw huisadres. Dit duurt enkele dagen.